12 kwietnia 2021

180. Kazuo Ishiguro „Klara i słońce”


Autor: Kazuo Ishiguro
 Tytuł: „Klara i słońce”
Liczba stron: 320
Wydawnictwo: Albatros
Data wydania: 24.03.2021 r
Moja ocena: 5/10

Opis: Klara, sztuczna przyjaciółka o wybitnych zdolnościach obserwacyjnych, ze swojego miejsca w sklepie bacznie śledzi zachowanie tych, którzy mijają jego witrynę, i tych, którzy decydują się wejść do środka. Ma nadzieję, że któryś z klientów wkrótce wybierze właśnie ją. Ale kiedy wydaje się, że jej los nareszcie się odmieni, Klara otrzymuje ostrzeżenie, by nie ufać zbytnio ludzkim obietnicom…” (Źródło: Wydawnictwo Albatros) 


„Czy wierzysz w coś takiego jak ludzkie serce?... Coś, co czyni każdego z nas jedynym i niepowtarzalnym?”


Opinia: Po zapoznaniu się z książką „Klara i słońce” stwierdzam, że albo nie był to na nią odpowiedni czas, albo ja najzwyczajniej w świecie nie zrozumiałam przekazu tej historii. Pewnie będę należeć do znikomego grona osób, których niestety, najnowsza powieść noblisty- Kazuo Ishiguro, nie zachwyciła oraz niczym nie zaskoczyła. Ba, pokusiłabym się o stwierdzenie, że w swym gatunku jest dosyć przeciętna, ale to może ja jestem za mało wrażliwa na tę powieść?

Naprawdę z dużym entuzjazmem podeszłam do tej pozycji. Sztuczna inteligencja, roboty i wizja świata w przyszłości, to elementy, które mogły składać się na naprawdę znakomitą powieść! Niestety pierwsze zgrzyty między mną a „Klarą i słońcem” zaczęły się już po kilku stronach i narastały z każdą kolejną. Kazuo Ishiguro chwycił się dobrze już znanych motywów z powieści Sci-Fi i niestety nie wprowadził do nich nic nowego. Zabrakło mi tutaj świeżości i wyznaczenia konkretnego kierunku fabuły. Nie polubiłam się z narracją, prowadzoną przez naszego androida-Klarę. Nie polubiłam się też z zakończeniem, które nic nie wniosło do ogółu.

Cóż, moje pierwsze spotkanie z twórczością tego autora nie należy do udanych. Jednak nie zamykam się całkiem na jego książki. Mam w planach jeszcze „Okruchy dnia” i liczę na to, że ta lektura przypadnie mi do gustu!












 




Za egzemplarz do recenzji dziękuję Wydawcnitwu Albatros! 

2 komentarze:

  1. Fabuła książki mnie zainteresowała. Chyba przeczytam książkę i przekonam się jak ja ją odbiorę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej! Może Tobie przypadnie do gustu! :)

      Usuń