6 maja 2021

185. José Ortega y Gasset „Bunt mas”


 Autor: José Ortega y Gasset
 Tytuł: „Bunt mas”
Liczba stron: 288
Wydawnictwo: Replika
Data wydania: 23.03.2021 r
Moja ocena: 3/10 

Opis: „ „Bunt mas” to książka ceniona przez psychologów i socjologów na całym świecie. Stanowi swoistą biblię na temat zachowań różnych ludzkich zbiorowości, a w szczególności ukazuje wizję autora na temat buntu, który ma oddzielić naszą epokę od całej wcześniejszej historii. Pozycja ta, której twórcą jest wybitny hiszpański filozof i pisarz, José Ortega y Gasset, nieustannie pozostaje jednym z najbardziej wpływowych dzieł XX wieku.” (Źródło: Wydawnictwo Replika)


Opinia: Dawno nie byłam, aż tak rozczarowana i znudzona przeczytaną książką. Dawno nie czytałam pozycji, która ma w sobie tyle uogólnień oraz powierzchowności. Dawno nie miałam w ręku książki, której wzbudziłby we mnie tyle irytacji. Chciałoby się napisać, że ocena José Ortega y Gasset jest niesprawiedliwa, ale tak naprawdę nie rozumiem, co nim kierowało. Nie potrafię zrozumieć jego toku myślenia i nie potrafię odnaleźć się w tym ciągłym narzekaniu, które przelewa się przez strony „Buntu mas”. Od autora bije pycha oraz wyższość. Nie wiem, gdzie tu mowa o aktualności? Może ta pozycja była aktualna, gdy autor przedstawił ją światu. Jednak patrząc na nią z perspektywy XXI wieku, zestarzała się i to w bardzo zły sposób.

Próbowałam w tym zbiorze esejów znaleźć jakieś pozytywne aspekty, ale po prostu ich nie widzę. Może źle ją odebrałam? Nie wiem. Decyzję o tym, czy po nią sięgnąć zostawiam Wam.








Za egzemplarz do recenzji dziękuję Wydawnictwu Replika! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz